Hoe heerlijk het ook zou zijn, elke dag een weldadige massage ondergaan om je hoofd leeg te maken en je lijf te ontspannen, dat zal waarschijnlijk niet lukken. Je zou er alleen nog maar meer stress van krijgen om het binnen je dagelijkse routine te proppen en waarschijnlijk word je portemonnee er ook niet heel erg blij van… Maar jij wordt wel continu, in meer of mindere mate, blootgesteld aan stress waar je lichaam van moet herstellen. Om vervelende stress gerelateerde klachten te voorkomen en meer energie te ervaren is het belangrijk om regelmatig een moment van ontspanning te pakken.

 Maar hoe doe je dat nou in een wereld waarin appjes, mails, social media en allerlei soorten reclame op je wordt afgevuurd en agenda’s worden volgestouwd met allemaal afspraken? En je wilt ook niet het gevoel hebben dat je je MOET ontspannen, want dan is er niks ontspannens meer aan. Je hebt alleen je je to-do-lijstje langer gemaakt. 


Wat te doen om te ontspannen, zonder meteen naar een sauna te rennen of op een massagetafel te gaan liggen?

 

 1. Sta je in de file onderweg naar je werk? In plaats van je te irriteren, dagdroom eens over de mooie dingen in je leven. De dikke knuffel van je kind vanmorgen bij het weggaan, de gezellige borrel met vrienden van afgelopen weekend, die fijne vakantie die nog gaat komen, de mooie herfstkleuren die afsteken op een strakblauwe lucht, alles wat je maar blij maakt. Echt, die irritatie is dan even ver te zoeken in je hoofd! 

2. Lukt het je niet iets te verzinnen bij tip 1? Glimlach dan heel bewust. Voel hoe je mondhoeken zich opkrullen en adem een paar keer bewust in en uit. Wat doet dat met je?

3. Je ademhaling is echt zoiets geweldigs! Een ontzettende open deur natuurlijk, want als je niet zou ademhalen zou er iets goed mis zijn! 😉 Maar je ademhaling heb je altijd bij je en je doet het de hele dag door. Het is ook een hele handige tool als je je snel wilt ontspannen. Als je heel bewust in en uit ademt en daar volledig met je aandacht bij bent, dan is het onmogelijk om nog allerlei gedachten te hebben. Probeer het maar! Haal diep in door je neus en voel hoe er meer ruimte komt in je borst en in je buik. Adem door je mond weer uit en laat alle lucht uit je lijf. Wacht zo’n 2 seconden voor je weer inademt. Hoe voelt dat?

4. Iets wat je ook waarschijnlijk niet op je to-dolijstje hebt staan, maar wat je toch MOET is eten… Wat misschien wel even wennen is, is de manier waarop je eet. Voor mij is dit persoonlijk wel een dingetje, want als ik alleen ben, dan ben ik vaak nog aan het lezen, of toch nog even een mail aan het beantwoorden. Niet heel erg mindful en eet ik dan vaak te snel en daarmee ook te veel.

Maar probeer eens aandachtig te eten. Ga rustig zitten, wees je bewust dat je gaat eten. Kijk eens naar die boterhammen of heerlijke salade. Misschien ruikt het wel heel erg lekker en wees je vervolgens bewust van elke hap die je neemt. Kauw langzaam, proef aandachtig de smaak en voel de textuur in je mond. Zo doe je een stuk langer over je maaltijd en als je er met al je aandacht bij bent, is er geen ruimte in je hoofd voor allerlei overpeinzingen. Plus het is ook nog eens beter voor je spijsvertering en zal het je eerder een verzadigd gevoel geven. Het helpt je dus minder te eten. En als je je zo bewust bent van wat je in je mond stopt en misschien is dat niet het aller gezondste, kies je bij de volgende maaltijd misschien wel een gezondere versie. Nou, mocht je “afvallen” ook nog op je to-dolijstje hebben staan, dan is dit helemaal een win-winactie, toch?!

5. Heb je een moment samen met je kids, je lief, iemand anders die je graag ziet of staat er toevallig iemand bij je in de buurt met een bord waarop staat “free hugs”? Pak hem of haar beet en knuffel! Er wordt dan namelijk in dat knappe koppie van je een stofje aangemaakt, namelijk oxytocine, a.k.a. het “knuffelhormoon”. Behalve dat knuffelen op zich een teken is van “ik vind je lief” of “wat beteken je toch veel voor mij!”, blijkt het vrijgekomen hormoon een goed middel tegen angst en stress. Het zorgt ervoor dat je meer openstaat voor sociaal contact, want de neiging om anderen op afstand te houden verzwakt. Oxytocine is werkelijk een tophormoon, want het verbetert ook nog eens het leervermogen, verlaagt de bloeddruk en hartslag en zorgt voor een effectievere spijsvertering. Dus heb je net je bedrijfslunch heel mindful weggewerkt, geef dan ook nog even die lieve collega een dikke knuffel. De kilo’s zullen eraf vliegen 😛

6. In navolging van het vorige punt kan de volgende tip niet ontbreken, al is het misschien prettig om het vooral thuis te doen… anders krijg je van die roddels op het werk en met al die smartphones in ieders bezit wil je er ook niet mee op internet terecht komen, lijkt me zo. Maar de volgende tip gaat natuurlijk over seks. Een goede vrijpartij verbindt, verlaagt je bloeddruk en er komen allemaal fantastische stofjes vrij. Bijvoorbeeld endorfine, een stofje dat pijn onderdrukt en een fijn gevoel kan geven (nadeel: hoofdpijn is geen excuus meer, het kan juist overgaan door een fijne vrijpartij! 😉 ). En jawel, daar is ie weer: oxytocine! Niet alleen zorgt dit hormoon ervoor dat je je verbonden voelt met je partner en maakt het je minder bang, het heeft ook nog eens een rustgevende werking waardoor je makkelijker in slaap valt. En lekker slapen, dat is iets wat helaas bij velen ook nog wel eens een dingetje is. Hoe dat bij jou? Trouwens, bij gebrek aan partner, er is niks mis met lief zijn voor jezelf in je eentje 😉

Is fijn vrijen niet vanzelfsprekend voor je? Misschien ervaar je wel pijn bij het vrijen of heb je bepaalde overtuigingen op het gebied van seks en intimiteit. Blijf er vooral niet mee lopen, maar probeer er open over te zijn. We leven in zo’n fantastisch, vrij en in mijn ogen nog steeds open minded land, dat je hiermee niet hoeft te blijven lopen. Heb het er eens over met je partner, een goede vriend(-in) of een professional. Ha, nog een stressfactor aangepakt! 🙂

7. Heb je een “tijd-voor-een-bakkie” afspraak met je buuf of goede vriend? Gooi je koffie of thee in een thermoskan, trek lekkere schoenen aan en ga een blokje om. Bijkletsen kan ook prima tijdens het wandelen. Uiteraard kun je met collega’s tijdens de pauze ook lekker naar buiten! Probeer als het enigszins kan de natuur op te zoeken. Buiten zijn (in een niet al te vervuilende omgeving ) zorgt voor verse zuurstof in je longen. Ademen doe je toch, dus dat kost geen moeite. Maar probeer af en toe een flinke teug te nemen. Dan heb je gelijk daar je aandacht bij en krijg je meer zuurstof in je bloed, waardoor je een betere doorbloeding krijgt. Dit zorgt voor een gezonder hart en profiteren uiteraard ook andere organen van deze betere doorbloeding. Ook wordt de bloedtoevoer naar je hersenen gestimuleerd, wat helpt om je gedachten te verzetten en dit helpt weer tegen stress. En staat “afvallen” nog steeds op die to-do-lijst? Als je een uur goed doorwandelt, verbrand je volgens sommige onderzoeken meer dan wanneer je gaat hardlopen. Win-win-win, zeg ik!

8. Je hoofd is gek op nieuwe informatie. Vanuit de evolutie is het belangrijk voor onze overleving en wilt het niets missen van het eventuele gevaar dat op de loer ligt. Maar in onze huidige informatiemaatschappij worden we ermee overladen. Het is super mooi dat we met één muisklik iets te weten kunnen komen, maar zeg eens eerlijk. Hoe vaak ga jij naar een website als Wikipedia o.i.d? Of ga je vaker naar nieuwswebsites, Facebook of spring je bij elk pingeltje van je Whats-app overeind om te kijken wat voor geinig videootje je zwager nu weer heeft gestuurd? Houd voor de grap maar eens bij hoe vaak je per dag naar je telefoon grijpt omdat het je “roept”.

Zet een paar uurtjes je telefoon op vliegtuigstand.  Hoeveel leuker zou het zijn als je je aandacht eens volledig op je kind richt die zijn nieuwe trucje wilt laten zien of op die vriendin die je al zo lang niet hebt gesproken? Hoe lang is het geleden dat je helemaal in een boek bent gezogen en de tijd helemaal vergat, zonder dat je aandacht steeds getrokken werd door je telefoon. Als je even door het gevoel van “missing-out” heen bent en helemaal het moment waarin je je bevindt ervaart, zal je veel meer rust voelen en word je ook niet gestrest van allerlei ditjes en datjes, want eerlijk is eerlijk. Hoe belangrijk zijn al die berichtjes nou? Wist je dat de gemiddelde Nederlander zo’n drie uur per dag bezig is met zijn mobiele telefoon! Tel eens uit wat je in al die uren eigenlijk had kunnen doen? Dit moment, dit leven, is het enige wat je hebt, wees er zuinig op!

9. Stop met multitasken! Het lijkt vooral dat je lekker bezig bent, maar serieus? Doe je alles wat je nu door elkaar aan het doen bent helemaal goed of doe je vooral alles maar voor de helft? Inmiddels is bewezen dat multitasken slecht is voor de kwaliteit van denken en werken. Bij het steeds wisselen van een mentale taak verlies je energie en concentratie, waardoor je minder goed werk aflevert. Aandacht voor je brein is een enorme competitie, waarbij alleen het element wint dat op dat moment het sterkst is. En laat nu een bedrijf als Facebook enorm veel geld steken in onderzoek hoe het steeds de sterkste kan zijn als het gaat om het winnen van jouw aandacht. Vergelijk je aandacht met een zaklamp: je kunt maar op één plek tegelijkertijd schijnen. Dus ook hier geldt: doe die telefoon weg, houdt het aantal schermpjes dat je op je laptop open hebt staan tot een minimum beperkt en focus je eerst op één taak en maak het helemaal af, voordat je met iets anders begint.

10. Dankbaarheid. Wat betekent dat woord voor jou? Sta je wel eens stil bij de dingen in je leven waarvoor je dankbaar kunt zijn? Of sta je vooral stil bij de dingen die er niet zijn of wat je niet hebt? Het werkt net zoals bij het eerder genoemde lampje. Dat waar je je licht op schijnt zie je. Dus als je je vooral richt op wat je wel hebt of wat er wel is en je daar dankbaar voor kunt zijn, dan voel je je automatisch tevreden en geeft dit meer rust. Net zoals ademhalen kun je dit op elk gewenst moment en plek doen.