De koektrommel

Je hebt lekkere trek en pakt de koektrommel van tafel. Zo te horen zit er nog wel wat in. Je haalt de deksel eraf en ruikt een vleugje baklucht en ziet ronde koekjes, met stukjes chocolade. Je pakt er een en voelt dat het koekje nog wat warm is. Oh, ze komen net uit de oven! Je ruikt een vleugje vanille en cacao voordat je er een in je mond stopt. En als je kauwt hoor je het krokante geknisper en proef je het zoete en zachte chocola. Je vindt het zo lekker, dat je er nog een pakt en in je mond stopt, maar je bent net iets te gulzig… au! Je bijt op je tong. Een alledaags voorbeeld waarbij je alle zintuigen gebruikt: horen, zien, ruiken en proeven. Voelen wordt weer onderverdeeld in 3 aparte zintuigen: tastzin, warmte en kou, en pijn. Wat minder bekend zijn het evenwichtszintuig en proprioceptie (spierspanning en rek in pezen). Je zenuwstelsel is afhankelijk van een constante informatiestroom van deze zintuigen om goed te kunnen reageren. Als de koekjes bijvoorbeeld vies hadden geroken of groen waren uitgeslagen, dan hadden je hersenen het als vies of misschien zelfs gevaarlijk kunnen bestempelen en had je besloten het koekje niet te eten.

Zintuigen versus je eigen verhalen

Zintuigsignalen helpen je om de fysieke realiteit waar je je in bevindt waar te nemen. Toch worden ze vaak overstemd, misschien soms zelfs overschreeuwd door je denken en je oordelen. Dus zit je meer in je hoofd en ben je je maar gedeeltelijk bewust van de fysieke realiteit. Onbewust worden de signalen wel doorgegeven aan je hersenen die vervolgens reageren. Deze reacties beïnvloeden uiteindelijk ook je doen en laten, wat je ook niet altijd in de gaten hebt. Herken je dit? Je hebt de hele dag in een onmogelijke houding achter je laptop gezeten en je gefocust op je werk. Je gaat naar huis en merkt dat je onderrug zeurt en raakt geïrriteerd. Bij thuiskomst vraagt je partner naar iets dat je zou regelen en daar reageer je meteen heftig op. Misschien had je rustiger gereageerd als je geen last van je rug had. De focus op je werk heeft prioriteit gehad die dag. Wanneer het werk afgesloten is, komt er ruimte voor je pijnlijke onderrug. De signalen binnen je zenuwstelsel zijn uiteraard gewoon doorgegeven gedurende dag, maar merk je nu pas op. En eigenlijk al te laat, want je hebt er last van.

Overprikkeld

Momenteel worden onze zintuigen geprikkeld als nooit te voren. Overal is reclame, er zijn steeds minder stille plekken en met je mobiel ben je 24/7 bereikbaar via whatsapp, je mail en social media. Oh, en je kan natuurlijk ook gewoon nog gebeld worden. Er valt steeds meer te kiezen en informatie en (negatief) nieuws is overal te vinden. Eigenlijk sta je altijd ‘aan’ en worden je gedachten, meningen, gevoelens en emoties constant gevoed. Je bent altijd in bezig in jouw verhaal, een verhaal dat niet altijd overeenkomt met de realiteit.

Verstillen is zorgen voor jezelf

In een moment van verstilling, van gewoon zijn, kan je bewustzijn van de realiteit van het moment intenser worden. Tijdens meditatie, een wandeling of een massage kunnen veel meer zintuigsignalen je bewustzijn binnenkomen. Gedachten en oordelen verdwijnen naar de achtergrond, je blik verruimd en je ervaart het moment zoals het is. Verstilling kan leiden tot fysieke en mentale ontspanning. Het kan zorgen voor andere inzichten, andere keuzes die jou meer ten goede komen, dan de verhalen die je zelf in je hoofd creëert.  

 

Speciale zintuigenmassage

Om je zintuigen alle ruimte te kunnen geven geef ik ook zintuigenmassages. Deze duurt 120 minuten en gaat samen met een hoofdmassage. Even niet denken, even geen oordelen en eigen verhalen, maar via je zintuigen helemaal in het nu en vooral voelen en ervaren.