Waarom lukt het maar niet om die goede voornemens vol te houden? En hoe kun je dan wel blijvende verandering in gang zetten?

Voor veel mensen lijken de afgelopen 2 maanden te zijn voorbij gevlogen! De feestmaand december, waar ieder zo op zijn of haar manier naar heeft uitgekeken (van “yes, kom maar door met Chris Rea en de kerstballen!” tot “he getver, weer al die verplichte gezelligheid” of “hoe kom ik in mijn eentje die donkere dagen door?”), lijkt alweer een eeuwigheid geleden. Hoe kijk jij er eigenlijk op terug?

Inmiddels zijn we alweer in februari belandt. Precies een maand geleden stelden veel mensen weer vele doelen in de vorm van goede voornemens. En jij? Wilde je afvallen, stoppen met roken, beter zijn voor het milieu, meer rust pakken of misschien geen alcohol meer drinken? En nu we een maand verder zijn in het nieuwe jaar, hoe gaat het met je nieuwe voornemens? Eitje? Of valt het je toch zwaar en heb je je voorgenomen om het voornemen je in 2020 weer te gaan voornemen? ☺

Heel begrijpelijk, maar ergens toch ook jammer! Goede voornemens gaan over je dagelijkse leven, om daar iets in te veranderen en waar dus ook de grootste winst te behalen valt.

Ik mag niks meer!

Je had het je ook zo mooi bedacht! Op 1 januari om 00:00 u druk je je laatste sigaret uit en verkondig je vol trots dat je zo gemotiveerd bent en vol goede moed als niet-roker het nieuwe jaar in gaat. En als je dan toch bezig bent, stop je ook nog die laatste oliebol met poedersuiker in je mond, om vervolgens alleen nog maar op slablaadjes en bleekselderij te willen gaan leven. Je beste vriendin geeft aan dat ze 5 x in de week wil gaan sporten en ook de alcohol voor altijd zal laten staan. En ach, je was toch al goed bezig met die goede voornemens en je wilt je ook niet laten kennen, dus besluit van haar voornemens ook de jouwe te maken. Hoe lang zou het duren voordat al deze goede voornemens sneuvelen, denk je?

Ik denk dat als je dit zo leest, dat je dan bij jezelf denkt “Ja, natuurlijk gaat dat allemaal niet lukken!”. Maar toch zijn er ieder jaar zo veel mensen die dergelijke doelen stellen voor het nieuwe jaar en misschien niet alle voornemens die ik zojuist heb beschreven, maar toch op zijn minst 1 ervan. En ook die ene sneuvelt vaak nog voordat januari voorbij is. Het is gewoon niet vol te houden!

Benader je voornemens positief

En waarom lukt het dan niet? Dat zit ‘m o.a. vaak in de laatste 3 woorden: “vol te houden”. Dat betekent eigenlijk dat je jezelf iets ontzegt. Iets dat je eigenlijk heeeeel graag wilt, maar niet mag (hebben). En wat gebeurt er in je systeem als je iets heeeeel graag wilt hebben, maar niet mag?

 Je mag nu niet denken aan een roze olifant in een geel balletpakje die balanceert op een blauwe bal en de Telegraaf leest.

 En waar denk je nu aan? ☺

Dus je moet wel echt een ijzersterke wil hebben, om het vol te kunnen houden. En het is eigenlijk ook wel een beetje een negatieve manier om je goede voornemens (wat eigenlijk heel positief is) te benaderen. “Ik mag niet meer roken, ik mag geen wijntje meer, ik mag nooit meer met een dikke zak paprika chips, gele m&m’s en een fles cola lui op de bank zitten te Netflixen”. Oei, dat klinkt niet zo heel erg leuk. 🙁

Hoe zou het voor je zijn als je je goede voornemens wat positiever zou benaderen, want wat is het dat je eigenlijk echt heel graag wilt? Wat zit achter dat goede voornemen? Wil je je lijf gezond houden en oud worden om je kinderen en kleinkinderen op te zien groeien? Misschien wil je meer geld overhouden om lekker op vakantie te kunnen gaan? Of wil je je vrijheid terug,  lekker kunnen bewegen of een bijdrage leveren aan een schoon milieu? Ga maar eens voor jezelf na: welk diep verlangen schuilt er achter jou goede voornemen?

Nieuwe gewoontes aanleren

Mensen zijn gewoontedieren en kiezen (onbewust) de weg van de minste weerstand. En het resultaat moet ook niet te lang op zich laten wachten, want we willen ook wel beloond worden voor “ al het lijden en geploeter”. Dit maakt het aanleren van nieuw gedrag er niet bepaald makkelijker op. Volgens onderzoek duurt het 18 tot 254 dagen om nieuw gedrag je eigen te maken en hoe lastiger het voornemen, hoe langer het duurt.

Wees realistisch, concreet en hou het behapbaar

Misschien heb je wel het goede voornemen om 30 kilo af te vallen en binnen een maand van maatje XL naar maatje XS te willen. Of wil je van 0 x sporten in de week, naast gezin en je baan, ineens 5 x in de week gaan sporten? Naast dat dit mij nogal onrealistisch in de oren klinkt, zou het mij ook echt doodsangsten aanjagen, want jeetje….wat een enorm doel…en als ik het niet haal…nou, dan zal ik toch wel een behoorlijke mislukkeling zijn, toch? Of is het zo onrealistisch dat je er bij voorbaat al het bijltje bij neer gooit?

In plaats van deze onrealistische doelen te stellen zou je ook, nadat je je werkelijke verlangen hebt opgespoord, concreet en realistisch kunnen kijken wat je zou willen doen om je doel te behalen. Als je bijvoorbeeld “afvallen” als goed voornemen hebt, kijk dan wat voor jou realistisch is en hak je doel dan in kleine stukken. Bijvoorbeeld i.p.v. binnen een maand 10 kilo afvallen, elke week 1. Of neem je elke dag voor “vandaag snoep ik niet” i.p.v. “ik mag nooit meer snoepen”. Of “ik ga tijdens mijn werkpauzes een rondje lopen” i.p.v. “ik wil meer bewegen”. En benoem hier dan ook steeds je motivatie, dat je je uiteindelijke doel/verlangen nog steeds in zicht is.

Stap voor stap en zoek steun

Vaak is het zo dat als we dan veranderingen willen doorvoeren, we ineens moeten veranderen in een soort van perfect super mens. Maar deze soort bestaat helaas niet. We schieten door en willen op alle vlakken veranderen. Je blijft mens, met een hoofd en dat hoofd (lees hersenen) trekt te grote veranderingen gewoonweg niet. Er moeten weer nieuwe verbindingen worden gemaakt en dat heeft tijd nodig. Ik merk bij mezelf dat als ik te hard van stapel loop en te veel van alles wil, dat ik dan een soort van “error” in mijn hoofd krijg, er niks meer van snap, er chagrijnig van word en algauw denk “laat ook maar”. Herkenbaar?

Kies 1 doel en vertel je directe omgeving wat je graag wilt bereiken, waarom en hoe ze jou het beste zouden kunnen steunen. En echt steunen. Geen flauwe grappen of stiekeme verleidingen, ze mogen best een beetje streng zijn. Liefdevol, maar streng. Misschien zijn er ook wel cursussen om te stoppen met roken (ja, een cursus heeft mij 7 jaar geleden echt geholpen om van 2 pakjes per dag af te komen!) of kun je een keer een afspraak maken met een diëtist of download een meditatie-app (ik vind zelf Meditation Moments wel fijn). Je zou ook een buddy kunnen zoeken die (ongeveer) hetzelfde doel heeft, om elkaar te motiveren. Je hoeft het echt niet helemaal alleen te doen. 

Bewustwording en focus

De eerste periode waarin je bezig bent met je goede voornemens hou je vaak nog wel “vol”. Je goede voornemen zit nog helemaal “top of mind”. Je hebt er zin in en je omgeving steunt jou door dik en dun. Maar op een gegeven moment zit je alweer in de waan van de dag en dan blijkt dat de dagen niet echt met jou mee veranderen. Er zijn nog steeds gezellige feestjes (oei, die nieuwjaarsborrels!), vrienden die niet gestopt zijn met roken, je agenda blijkt nog steeds overvol, de winkels blijven maar aantrekken met leuke, maar niet direct zinvolle spulletjes, etc. Dit geldt ook voor je omgeving en die mensen zullen misschien ook niet meer jouw doelen in het oog hebben, En algauw schiet je weer in de automatische piloot. Help!

Wat je heel erg kan helpen tijdens het invoeren van veranderingen is je bewustzijn. Al kost dit ook wel enige oefening, dit heeft wel voor de rest van je leven een geweldige invloed op de manier waarop jij je leven leeft. Het gaat erom dat je met enige regelmaat even stilstaat en alles even laat zijn zoals het is. En voelen met al je zintuigen hoe het nu is. Mindfulness, meditatie, wandelen, een massage, sporten, wat voor jou maar werkt om in het nu te komen en je hoofd leeg te maken. Als er al een goed voornemen is 😉 Bewustwording is vaak de eerste stap naar verandering.

Wees lief voor jezelf

 Hoe bewuster je wordt, hoe sneller je je automatische piloot gaat opmerken en hoe makkelijker het wordt om je er weer vandaan te bewegen. Je zult je “zwakke” momenten steeds eerder gaan herkennen. Breng ze dan in kaart. Waarom doe je wat je deed? En hoe kun je er de volgende keer mee omgaan? En mocht je dat “zwakke” moment dan hebben, wees dan vooral ook lief voor jezelf. Jezelf de grond inboren, daar heeft niemand wat aan. Je zult alleen maar meer geneigd zijn om die andere reep chocolade ook nog op te eten.

Wat je aandacht geeft…

Focus op wat je wel wilt en niet wat je niet wilt. Zie het helemaal voor je en probeer je voor te stellen hoe je je zou voelen als je je doelt bereikt hebt. Misschien kun je het al wel een beetje voelen. Probeer dit gevoel dan vast te houden. Per slot van rekening: alles wat je aandacht geeft groeit!